چرایی حکمرانی فانتزیها بر خانواده/ جدایی زوجین و خلسههای اینستاگرامی
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۴۹۸۴۹
مجید ابهری، آسیبشناس و کارشناس مسائل اجتماعی در گفتوگو با ایکنا؛ به موضوع تغییر در تعبیر زوجین از عشق به واسطه بروز و ظهور جلوههایی از زندگیهای فانتزی در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی اشاره و بیان کرد: سبک زندگی در هر جامعه ترسیم کننده نقشه راه و محورهای اصلی تفکر در آن جامعه است و انسانها بر اساس مشخصات و ویژگیهای سبک زندگی خودشان روابط فردی و اجتماعیشان را مدیریت و نحوه خوراک و پوشاکشان را انتخاب میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ابهری با اعتقاد بر اینکه هر فرایندی که پیش از فرهنگسازی وارد جامعه شود، هر چند دارای محاسنی نیز باشد اما به دلیل اینکه پیش از آن فرهنگ استفاده از این ابزار آموزش داده نشده است، عوارض و آسیبهای آن متوجه جامعه میشود، تصریح کرد: به طور مثال فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و ماهوارهای قبل از آنکه پیرامون بهرهمندی از آنها فرهنگسازی صورت گیرد در جامعه مورد استفاده گسترده مردم قرار گرفتند و نتیجه آن شد که عوارض و آسیبهای ناشی از این موارد بیش از حسنات آن بروز و ظهور یافت.
این آسیبشناس اجتماعی وجود علاقه میان زوجین که به تحکیم خانواده نیز میانجامد را از جمله مسائلی برشمرد که تحت تأثیر سبک زندگی رایج در جامعه قرار میگیرد و بیان کرد: از نگاه رفتارشناسی با توجه به اینکه عشق ورزیدن و انتخاب همسر براساس معیارها و ارزشهای فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی افراد تعریف میشود، اگر الگوهای رفتاری به افراد جامعه نمونههای مثبت و کاربردی ارائه نکنند، آنها خود دست به انتخاب میزنند که ممکن است با استانداردهای دینی و اخلاقی سنخیت نداشته باشد.
خلسه بروز عشقهای فانتزی و رمانتیک در شبکههای اجتماعی
ابهری بروز عشقهای فانتزی و رمانتیک در شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام و فیسبوک را سبب به خلسه و رویا فرو رفتن افراد دانست و گفت: در این وادیهای فانتزی افراد با واقعیت زندگی فاصله دارند، اما درصدد برمیآیند تا مصادیق معرفی شده از بروز عشق و محبت در شبکههای اجتماعی را در زندگی خود نیز نهادینه کنند و یا به دنبال چنین واکنشهایی از همسر خود برآیند.
فانتزیهای عاشقانه و بقای 3 ساله
وی ادامه داد: مشاهده تفاوت بین سبکهای دوست داشتن و بروز محبت در شبکههای اجتماعی با آنچه افراد در زندگی شخصی تجربه میکنند سبب دلزدگی، رنجش خاطر یکی از طرفین زوجین و توهم خالی بودن زندگی از عشق به سبب نبودن صحنهها و وقایع فانتزی رایج امروزه میشود و پایههای زندگی را سست میکند، در صورتی که طبق آمار زندگیهایی که بر اساس فانتزیهای عاشقانه و نه مصادیق اصیل دوست داشتن بنا شده است طی سه سال ابتدایی دچار جدایی و طلاق میشود.
این کارشناس مسائل اجتماعی با تأکید بر اینکه واقعیتهای زندگی زناشویی و مصادیق دوست داشتنهای اصیل، متفاوت از فانتزیهای کوتاه مدتی است که برخی از دختران و پسران از زندگی خود در شبکههای اجتماعی به نمایش میگذارند، تصریح کرد: نفوذ ضد ارزشها در جامعه، فرهنگ خانوادهها را دچار وارونگی کرده است. در گذشته تلاش برای تأمین رفاه خانواده نوعی ارزش و مصداق علاقه سرپرست خانواده به همسر و فرزندان خود بود، اما امروزه برخی افراد این تلاش را بیهودگی میپندارند و معتقدند باید در زندگی زرنگ بود تا به رفاه اقتصادی رسید.
وی تصحیح این روند را نیازمند الگوسازی از سوی خانواده، دستگاههای فرهنگی و سلبریتیها دانست و تصریح کرد: خانواده و در رأس آن والدین باید الگوی عملی عشقورزی و آئینه تمام نمای محبت اصیل باشند، اما در شرایط کنونی پدران ومادران آنچنان غرق در تأمین هزینههای زندگی شدهاند که نه فرصتی برای تعامل با یکدیگر دارند و نه میتوانند زمانی را به آموزش و هم سخن شدن با فرزندانشان برای بیان برخی حقایق زندگی اختصاص دهند. بنابراین نوجوانان و جوانان برای رفع این خلأ به سوی شبکههای اجتماعی میروند و مسلما جذابیت فانتزیهای ارائه شده آنان را به خود جذب میکند.
آنانی که باید الگوها باشند هم ضدالگو شدند
ابهری به نقش هنرمندان، ورزشکاران و سلبریتیها در الگو بودن برای نوجوانان و جوانان و به نمایش گذاشتن واقعیتهای زندگی اشاره و بیان کرد: این در حالی است که این قشر از جامعه خود دچار نابسامانیهای زیادی در زندگی شخصی هستند و نحوه زندگی آنان نمیتواند الگویی صحیح را به افراد جامعه معرفی کند. وقتی بخشی از جامعه که باید به عنوان الگو قلمداد شود، خود به ضدالگو تبدیل شده است، نمیتوان توقع داشت نوجوانان و جوانان با در مسیر راههای اصیل انتخاب کردن قرار گیرند.
این آسیبشناس اجتماعی نهادهای فرهنگی را نیز در معرفی سبک زندگی اصیل که دربردارنده رفتارهای متناسب با هویت انسانی است مسئول خواند و ادامه داد: بازگشت به هویت نیاز افراد جامعه است و نهادهای فرهنگی باید زحمت تجدیدنظر در ارزشیابی هویت را متحمل شوند و با توجه به این مهم دست به تدوین برنامههای فرهنگی بزنند.
این کارشناس مسائل اجتماعی، رسانه و در رأس آن صدا و سیما را در بیان مصادیق اصیل دوست داشتن در خانواده مسئول خواند و گفت: نیازمند ساختارگشایی فرهنگی در جامعه به منظور معرفی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی هستیم. وقتی اصالت جایگاه خود را در جامعه از دست دهد، امور کاذب برای خود جایگاهی ایجاد میکنند که نتیجه آن از هم گسیختگی خانواده به سبب تزریق دادههای جعلی میشود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا قران عشق خانواده زندگی زناشویی زن و شوهر دوست داشتن فانتزی ها دوستی های مجازی اصالت اینستاگرام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۹۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درام و فانتزی ژانر فیلمهای هشتمین پاتوق فیلم کوتاه شدند
بهگزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی انجمن سینمای جوانان ایران، هشتمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با نمایش ۴ فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار خواهد شد.
فیلمهای کوتاه داستانی «ماشوم» به کارگردانی حسین میرزامحمدی، «چشماتو ببند» به کارگردانی ابوذر حیدری، «برف سراسری» به کارگردانی پارسا دهقانیان و «دندان درخت» به کارگردانی علی پاکنیا، در این جلسه از فصل نهم پاتوق که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار میشود، روی پرده خواهند رفت.
سعید هاشمزاده نویسنده و منتقد سینما، بهعنوان کارشناس این هفته، پس از اکران آثار با کارگردانهای فیلمهای کوتاه به نمایش درآمده و مخاطبان گفتوگو میکند و آثار را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد. محمد صابری به عنوان مجریکارشناس برنامه حضور خواهد داشت.
«ماشوم» در ژانر درام به نویسندگی مسعود هاشمینژاد و کارگردانی و تهیهکنندگی حسین میرزامحمدی در سال ۱۳۹۹ ساخته شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «بلور دختری افغان است که بعد از حدود هشتاد روز اسارت به دست طالبان موفق به فرار می شود و به روستا و پناه خانواده خود باز میگردد. اما دیری نمی گذرد که متوجه می شود مأمن گاه او، قتلگاه او شده است.» متین حیدرینیا، حمیدرضا نعمیمی، نسرین مرادی، مهتاب جعفری، نقشآفرینان این اثر هستند.
«چشماتو ببند» فیلمی است در ژانر درام به نویسندگی احسان ثقفی یزدی و کارگردانی ابوذر حیدری. این فیلم با نقشآفرینی پوریا رحیمیسام، فرانک کلانتر و سینا کرمی در سال ۱۳۹۵ ساخته شده است. «چشماتو ببند» ماجرای مردی را به تصویر میکشد که با به دنیا آمدن فرزندش با بحران بیپولی شدیدی روبهرو میشود و چالشهایی بر سر راهش قرار میگیرد. سید سجاد قافلهباشی تهیهکننده این اثر است.
«برف سراسری» را پارسا دهقانیان، نویسندگی و کارگردانی کرده و بهتهیهکنندگی داوود رحمانی، در ژانر درام و در سال ۱۴۰۱ ساخته شده است. این اثر قصه رانندهای شبکار را روایت میکند که به طور ناخواسته درگیر ماجرایی میشود.
«دندان درخت» اثری فانتزی است بهدنویسندگی و کارگردانی علی پاکنیا. سونیا سنجری، جاوید قائم مقامی، محمود رفیعی، سهیل باوی، بازیگران این فیلم کوتاه هستند و مهبد عبقری تهیهکنندگی این فیلم را برعهده داشته است. «دندان درخت» داستان صابر و خزر است که پس از چند ساعتی به مقصد رسیدهاند ولی نمیتوانند استراحتگاهشان (باغ نقاشی) را پیدا کنند، این مساله باعث عصبانیت خزر میشود و با صابر بحث میکنند ... این فیلم در سال ۱۴۰۱ تولید شده است.
هشتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز - پخش رویش، یکشنبه ۱۶ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ در پردیس سینمایی بهمن برگزار میشود و شامل نمایش آثار و جلسه نقد و بررسی خواهد بود.
کد خبر 6095493